nollnio.

Just i dag fann jag en lång text jag har skrivigt om min jul för ca ett år sedan.Kroppen fylldes med lyckorus av att läsa igen om det hela så med en gnutta förhoppning tänkte jag låta er läsa om min jul 2009. Här är del 1..


Under veckorna i väntan på julen julshoppade jag med mina vänner, hade sleepovers och bara allmänt glada, julklappsplanerande kvällar.  En speciellt mysig händelse var när jag och Caroline satt vårat garage tak och jag spelade gitarr och sjöng och vi pratade om en jul, pojkar, kännsol och var man egentligen ska gömma sina klappar. Hade även lite kärleksbekymmer och grubblade en hel del under denna tid.*

Pappa skaffade en acount till mig på spotify och jag gjorde min egen julspellista vid namn ”X MAS TIMES” där det fanns allt från välkända låtar som ’il be home for christmas’ med Michael Bublé till lite nyare, mindre kända (men galet fina) som ’snö’ med Laleh. Jag fotograferade en massa under hela december månad för att minnas varenda otroligt mysig stund. Och de allra mysigaste stunderna var ju såklart de där dagarna med vännerna men också bara sådana små stunder som när jag åkte med mamma i bilen hit och dit och vi spelade och sjöng med hennes absoluta favorit jullåt ’The Christmas Song’. Jag kände mig så himlans lycklig då och kunde inte sluta le på flera timmar.


Under december månad så hade jag och Jenny (min syster) varsin likadan Sminkkalender, där i fanns det allra nödvändigaste men också det där extra fina och varje dag fick vi en ny överraskning. Favoriten var det röda läppstiftet som jag gick om kring med hela morgonen och log i. Under december fick jag dessutom ett par rullskidor med stavar, skor och allt. Men vi han inte använda dem så många gånger..

 

Jag minns hur jag gick och hoppades på snö på julafton och hur jag sa till alla som frågade vad jag önskade till jul att det var just det jag ville ha. En jul med snöfall.  Så jag var obeskrivligt lycklig dagen då den första snön kom fallande från himlarna. Samma kväll så gick jag ut i bara strumpbyxor, söndriga kängor och min utvidda kappa (som inte direkt höll snön utanför) och hoppade omkring, tjoade och kastade snöbollar på pappa. Åh, lycka. Det sista jag gjorde den kvällen var ”snöfallet”. Det var nästan som en lek som jag själv kom på i samma stund. Den senaste veckan hade jag börjat lyssna på en låt som hette ”stjärnfallet” av Markus Krunegård och det var den finaste låten jag visste och texten gjorde jag om i mitt huvud och sedan snurrade runt, runt, runt till låten som jag sjöng för himlarna, grannarna och alla som såg. Det hela slutade med att jag sjöng ”snö, snö, snöfallet är jag och du är himlen jag föll från den dan” och föll ned till marken (eftersom jag då var så pass snurrig att jag ändå fall så gjorde jag det inte med mening). Snön hade kommigt och jag var officiellt byns underligaste men lyckligaste femtonåring.

 

Den sista veckan innan julafton var lite smått hektisk. Jag köpte julklapparna i panik med Cajsa till Caroline och med Caroline till Cajsa, och sedan de till mig. På lördagen bytte vi klapparna och Cajsa och Carro envisades med att öppna sina paket där och då men jag envisades tillbaka med att jag skulle öppna mina på julafton. Det hela slutade med att de öppnade sina där och då medans jag väntade till julafton. Dagen efter åkte Carro till Thailand och jag saknade henne varenda minut.


Sedan kom julaftonsveckan. Många skolor som hade haft avslutning på fredagen innan men på min skola skulle vi få sluta på tisdagen, och avslutningen skulle vara på kvällen. Måndagen var en vanlig dag och då jag kom hem pluggade jag lite och drack med glögg i soffan med Isabelle som retade mig med att hon hade slutat fredagen innan. På tisdagen så hade skolan sin årliga tradition, kallbad på långa bryggan eller glöggvandring som avslutade med en film. Jag och min bästa Cajsa valde, som alla år innan ett galet kallt men ändå så galet mysigt bad på långa bryggan. Jag doppade mig tre gånger och drack sju koppar med glögg, Cajsa slog världsrekord i peppakaksätning. Efter skolan så sa jag Hejdå till Cajsa som åkte till Karlskrona för sitt julfirande och jag återvände hemåt och övade på Jultalet som jag skulle framföra på kvällen (inför nästan alla skolans elever, lärare och föräldrar, det knöt sig i magen av bara tanken).  Kvällen kom och jag åkte tillsammans med familjen upp till skolan och väl framme sprang jag och hejjade på alla, tog ett par clementiner och sedan förberede jag mig.

 

 

När jag kom hem på kvällen var jag nöjd och framförallt så otroligt glad. Talet hade gått hur bra som helst och jag hade fått stora applåder och många beröm. Lyckorus rakt igenom.

 

På kvällen hade vi den myste jag med familjen, den mysigaste på länge. Vi slog oss ner i vardagsrummet och såg på ’Harry Potter och fenixorden’, drack glögg, åt lussekatter, pepparkakor och där ute föll snön som i en saga, vackrare än någonsin.  Senare på kvällen ordnade jag en monopolomgång. Jag tog fram nötter och Apelsiner och julmust och vi spelade tills vi var trötta och då jag började fuska. Skratt och lyckorus är de mest passande orden för denna fina kväll. Min syster sov hos mig den kvällen vilket var mysigt. Jag minns att jag tänkte hur glad jag var över kvällen då jag bara hade familjefokus igenom, vilket inte händer varje kväll.

 

Efter frukosten dagen efter åkte jag med vänner till alla de närmsta köpcentum för att köpa de allra sista julklapparna. På Eeftermiddagen kom Isabelle och vi spelade spel, bytte julklappar och pratade om hur mycket lycka vi kände över jul. Senare började jag sy om min julaftonsklänning och såsmåningom gick Isabelle hem. På kvällen åt vi god mat och slog in alla julklapparna. Den kvällen somnade jag med katten i handen och drömde om dagen därpå, den 24e december. Åh, julafton.

[ph: wehartit & av mig]

Kommentarer
Postat av: LISA

Gud så fint skrivet! Du är hur begåvad som helst. Du får verkligen julen att låta mysig. Själv hatar jag den av olika anledningar.

2010-12-12 @ 18:49:24
URL: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: LISA

SVAR: Varsågod & tack! :D

Eller hatar och hatar... tycker bara den dagen är så värdelös. Gillar inte att fira den med familjen direkt, om du förstår. Är så långtråkigt. Jag väntar alltid på att få öppna paketen och sen sova xD HAHA

2010-12-12 @ 19:08:46
URL: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: inger helén

du skriver ju nåt så himlahimla fint.

2010-12-12 @ 19:21:46
URL: http://smallwishes.blogg.se/
Postat av: ellen

så fint.

2010-12-12 @ 19:26:13
URL: http://boomboombang.blogg.se/
Postat av: Ellen Lindberg

Tack så hemskt mycket!

2010-12-12 @ 21:28:05
URL: http://lindbergellen.blogg.se/
Postat av: Lena

Så fint!

2010-12-13 @ 11:24:08
URL: http://lenams.blogg.se/
Postat av: Alice

åh! mysiga bilder!!

2010-12-14 @ 20:01:08
URL: http://afewyearsoverdue.blogspot.com/
Postat av: Lisa

så himla fint!

2010-12-15 @ 00:48:28
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: NICOLINA

översta bilden. alldeles för vacker!

2010-12-15 @ 20:35:32
URL: http://nicolinaslillaskrivbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0